Gå rätt för att prestera

Alla som utövar någon idrott, oavsett om det är på motions- eller elitnivå, strävar hela tiden efter bästa sättet att utöva sin idrott utan att skada sig. Men vad gör vi egentligen för att förebygga skador?

Att lära oss gå på ett naturligt och skonsamt sätt för kroppen kan ge fantastiska resultat inom vår idrott. Går gör vi hela tiden. Vi går upp på morgonen, vi går till jobbet, vi går på jobbet, vi går med hunden, vi går till träningen… vi går hela tiden. Därför bygger vår gång stora delar av grunden för hur vår kropp presterar. 

De flesta är väldigt medvetna om att en stor belastning under träning bryter ner kroppen. Får vi däremot vila innan nästa träning så kan kroppen återhämta sig och även bli något starkare. Hoppar vi istället över vilan och bara tränar på så kommer kroppen snart överbelastas och du blir skadad. Borde inte rimligtvis detta samband gälla även för oss när vi går? om vi går på ett sätt som nöter på kroppen så sker detta kontinuerligt, vi går ju hela tiden. Det blir aldrig någon återhämtning. När vi då kommer till nästa träningspass så tror vi att vi haft en återhämtningsperiod sedan förra träningen, men egentligen har vi bara fortsatt bryta ner vår kropp.

Ge dig själv en fördel mot dina konkurrenter. Kontakta mig så kan jag hjälpa dig att hitta tillbaka till ditt naturliga rörelsemönster så att du när du går stärker kroppen och skapar optimala förhållanden för att prestera på topp.